Saturday, December 12, 2009

Doa before entering the grave area

For some of you who goes to Solat Jumaah every Friday at Masjid Pekan Seria you should know by the name of Imam Muhammad Zulhilmi Bin Muhammad Jefri. If you don't know this guy he is one of the youngest Imam I have met whom I respect due to his contribution to Masjid Seria. Like any other Masjid in Brunei (from what i have observed) on Friday noon, if you come early you would not see many people in the Masjid but in Masjid Seria, as early as 11.50-12.00pm you would see lots of people already. Only for one reason, they want to attend ceramah by Imam Zulilhimli. What i like about his ceramah is that he convey the message with humour, with real situation in Brunei, with passion. Seria people knows that one of this particular Imam's passion is Astronomy.

I have come across a few lectures he made in the Masjid where he even use the projector (connected to his Laptop) he showed us and guide us how the earth and all the galaxies came about. I remembered i sat on the front row and looking at our planet and it felt like i'm 8 years old again. You would be amaze on how a local imam knows so much about the astronomy and how he links it with the creation of Allah. Subhanallah! May his work be rewarded by Allah.

Here I have uploaded one of the many of his ceramah:


Ok going back to our main topic here that is doa before before entering the grave. A lot of people (user to be me) are still practicing the wrong etiquete when entering the graveyard. Especially when people say Assalamu'alaykum Ya ahlil Kubur. Who came up with this idea?? By saying that isn't that indicating that they're the only one saja penghuni kubur and we're not? Soon enough we will join them and that needs to be mentioned as well. I have received a leaflet from Masjid Pekan Seria which was prepared by Imam Zulihilmi  himself. It's a very informative leaflet. I have actually made lots of copies and actually distribute it in other masjid such as Masjid Serusop and Masjid Bunut. And of course to family members and close friends because I feel like I have the responsibility to pass the message.

Below is the leftlet which I have just scanned:



I have also found one good document from Mufti Brunei's website, published under the "al-Hadaf" magazine. I have already downloaded the whole magazine and extracted the part about adab menziarahi kubur. I have saved it in my scribd account which is available for viewing and download:


52 comments:

  1. Sorry, Rasulullah and his companions never sedekahkan pahala baca Quran kepada simati. There is no dalil and this practice is rejected by Imam Syafiee.

    ReplyDelete
  2. Salam Brother,

    You didn't mention about sitting on the grave:

    "Dari Abu Hurairah radhiallahu 'anhu berkata: Telah bersabda Rasulullah S.A.W: Sesungguhnya jika salah seorang kamu duduk d atas bara api sampai membakar pakaiannya lalu menembusi kulitnya, masih lebih baik baginya daripada ia duduk di atas kubur"

    H/R Muslim 3/62. Abu Daud 3228, Ahmad 2/311, Baihaqi 4/79, Ibnu Majah dan an-Nasaii.

    ReplyDelete
  3. Assalammualaikum,

    Di dalam tafsir Ibnu Kathir, Jilid 4, Halaman 335, Imam as-Syafie berkata:

    "Sesungguhnya pahala bacaan al-Quran dan hadiah pahala tidak sampai kepada si Mati keranaa bukan dari amal mereka dan bukan usaha meraka (si Mati). Oleh kerana itu Rasulullah S.A.W. tidak pernah menghukum sunnah umatnya dan tidak pernah mendesak mereka melakukan perkara tersebut dan tidak pula menunjukkan kepadanya (menghadiahkan bacaan kepada si Mati) walaupun melalui nas atau seruan."

    ReplyDelete
  4. Berkenaan perbuatan membaca al-Qur'an ketika menziarahi perkuburan, sama sekali tidak memiliki asas hukum daripada as-Sunnah, malah hadis-hadis yang disebutkan pada perbahasan terdahulu menunjukkan tidak adanya pensyari'atan perkara tersebut. Oleh sebab itu, jika bacaan al-Qur'an di perkuburan itu sememangnya disyari'atkan, sudah tentu Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa Sallam mendatangi kuburan untuk mengamalkannya dan mengajarkan kepada para sahabatnya. Lebih-lebih lagi, beliau pernah ditanya oleh 'Aisyah radhiyallahu 'anha mengenai apa yang perlu diucapkan di ketika menziarahi kubur. Kemudian beliau (Shallallahu 'alaihi wa Sallam) mengajarkan kepadanya ('Aisyah) salam dan doa, dan tidak pula mengajarkan supaya membaca al-Fatihah atau surah-surah lain dari al-Qur'an. Sekiranya bacaan al-Qur'an di kubur itu disyari'atkan, sudah tentu beliau tidak akan pernah menyembunyikan perkara tersebut dari 'Aisyah. Tidak mungkin perkara tersebut berlaku, di mana Rasulullah tidak mungkin menyembunyikan ilmu. Dan perbuatan menangguhkan sesebuah penjelasan dari waktu yang diperlukan adalah suatu yang tidak diperbolehkan berdasarkan kaedah ilmu Ushul Fiqh. Sekiranya Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa Sallam mengajarkan perkara tersebut (membaca al-Qur'an di kubur), nescaya ianya akan sampai kepada kita riwayatnya. Jika tidak ada sebarang nukilan kepada kita dengan sanad yang benar dan pasti, bererti di sini menunjukkan bahawa perkara tersebut tidak pernah terjadi. (Rujuk: al-Albani, Ahkamul Jana'iz, m/s. 191)

    ReplyDelete
  5. Wa 'Alaikum Salam...

    Terlebih dahulu selaku seorang yang kekurangan ilmu... Barangkali elok juga kita disini melihat kata-kata tulisan orang yang boleh di-ikuti masyarakat seperti kata-kata Mufti khususnya dinegara BRUNEI DARUSSALAM ini, sebelum mengkomentarkan sebarang masalah yang menjadi muskil kepada tangkapan sesetengah masyarakat... kerana apa Mufti itu adalah "KEPALA ILMU" didalam sesebuah Negara (Tempat rujukan masyarakat dan didalam adat istiadat negara Brunei ianya adalah "KEPALA MANTERI UGAMA")

    Kepada pengomentar 14 & 15 December 2009 Sila baca tulisan Pehin Mufti Kerajaan BRUNEI dalam bukunya "JAMBATAN KE AKHIRAT"... lihat muka surat 126. Sila juga lihat dalam FiQhul Islami Wa Adillatuhu karya Prof. Dr. Wahbah Az-Zuhayli, 2:1569 dan 1580 hadith berkenaan dengan membaca Surah Yasin kepada orang yang meninggal (Riwayat Anas)

    Sila juga baca Fatwa Al-Marhum Shohibus Samahah Dato Mufti Dr. Haji Ismail Omar Abdul Aziz didalam Fatwanya bilangan berturut-turut: (63)dlm.(118) MKB/2/1971 (BAHAGIAN 3) Bilangan Berkenaan: (72)dlm.MKB/JUB/104/1980. [30/88]

    Disana nanti kita akan mendapati dan berjumpa nilai kata-kata jauhar (mutiara) lautan ilmu 'ulama-'ulama Islam yang muk'tabar, lebih-lebih lagi apa yang ditulis oleh Al-Marhum Shohibus Samahah Dato Mufti Dr. Haji Ismail Omar Abdul Aziz... (yang mana Al-Marhum adalah salah seorang daripada anak murid kepada Al-'Alamah Al-Muhaddith Assyed Ahmad Al-Ghumari)...

    Sila baca dan nilai kembali ulasan-ulasan para mufti itu, lebih2 lagi mereka itu ada mempunyai jalan dan thariq dalam ilmu mereka itu pada membahaskanya...

    Ilmu itu ibarat lautan yang dalam, seperti mana ibarat-ibarat didalam Kitab Tuhfah dan Nihayah, Sekali dibuka lembaran mutiara bertaburan, kesemuanya indah-indah belaka dan bercahaya. Dilihat Al-Muhalla, terpandang Al-Banayah Syarhul Hidayah...
    Macam tue lah dalam kehidupan kita... Fikir-fikirkanlah !...

    Terima kasih.

    ReplyDelete
  6. "KEPALA ILMU" pun, tidak lah semestinya kita ikut membuta. Kalau lah "KEPALA ILMU" itu menghalalkan menyembah berhala, tidak semestinya kita ikut.

    Aku tidak senang ikut hadith2 yg palsu. Ini suatu yg baru di sisi ugama. Rasulullah tidak mengajar membaca Yassin untuk si mati. Kata2 mufti tidak membenarkan apa yg tidak benar. Tidakkah jabatan ugama pernah memakai hadith palsu tentang memapat kuku?

    Bukankah kita katakan kita ikut Imam Syafiee? Mungkin tidak, kerana kita ambil dari Syafiee apa yg kita mau saja yg pada hakikatnya menurut nafsu.

    Bila Imam Syafiee memfatwakan bahawa membaca Yassin untk simati tidak berguna, kita tidak terima kerana kita tidak senang dengannya dan ini bukan bedasarkan Quran dan Hadith kerana tidak ada hadith yg shahih yg membolehkan membaca Quran untk simati.

    Ini sama seperti perarakan Maulud. Tidak pernah diajarkan oleh Rasulullah dan sahabatnya tetapi dibenarkan oleh "KEPALA ILMU". Adakah biskita mengerjakan amalan maulud yg dicipta oleh golongan syiah itu?

    Orang2 syiah tidak akan selamat kerana mereka mengikut ulama/mufti/ayatolah mereka yg semestinya "KEPALA ILMU" mereka dan imam2 mereka, merekan kata mustahil membuat salah. Adakah mufti pun mustahil salah seperti imam2 syiah? Itu tidak akan menjadi alasan yg diterima di akhirat kelak. Kita diwajibkan menuntut ilmu, bukan untuk ikut membuta. Ilmu itu adalah Quran dan Hadith2 shahih dengan pahaman generasi yg paling alim iaitu generasi yg hidup di zaman Rasulullah yakni sahabat2 baginda.

    "Sila baca dan nilai kembali ulasan-ulasan para mufti itu, lebih2 lagi mereka itu ada mempunyai jalan dan thariq dalam ilmu mereka itu pada membahaskanya..."

    - adakah ini mengatakan ilmu Imam Syafiee itu kurang dari mufti2 yg dimashorkan? Imam Syafiee juga mempunyai ilmu. Sama juga ulama2 antarabangsa mashor yg lain.

    Imam Malik pun berpendapat yg sama "Imam Malik berkata: Tidak aku dapati seorang pun daripada para sahabat dan tabi’in yang melakukan perkara tersebut. (Rujuk: Ibnu Taimiyah, Iqtidhaa ash-Shiratil Mustaqim Mukhaalafata ashabil Jahiim, m/s. 182)"

    Menurut seorang "KEPALA ILMU" lagi yg bernama Imam Nawawi:

    “Dan semua mazhab-mazhab tersebut (yang membolehkan menghadiahkan pahala kepada orang mati - Penulis) adalah jelas lemahnya, dan dalil yang mereka gunakan untuk membolehkan (amalan sedekah pahala kepada si mati) hanyalah qias yang diqiaskan dengan doa, sedekah dan haji. Maka sesungguhnya ianya tidak sampai secara ijmak (kesepakatan ulama). Dan dalil asy-Syafi’e serta mereka yang mengikutinya adalah (ayat al-Qur’an): (Sesungguhnya tidaklah ada yang diperolehi oleh setiap manusia, kecuali apa yang telah diusahakan). “Apabila mati anak Adam, terputuslah amalannya kecuali tiga perkara (iaitu): 1 - Sedekah jariah, 2 - ilmu yang bermanfaat dan 3 - anak yang soleh yang mendoakannya”.” - Lihat: Imam an-Nawawi, Syarah an-Nawawi ‘ala Muslim, 1/90.

    Menurut Bin Baz: "Adapun yang tepat adalah pandangan pertama kerana berdasarkan hadis yang disebutkan dan apa yang jelas adalah menunjukkan makna yang sama. Sekiranya menghadiahkan pahala bacaan (al-Qur'an) itu disyariatkan, sudah tentu ia dilakukan (diamalkan) oleh para salafussoleh. Sedangkan dalam perkara ibadat kita tidak wajar melakukan qiyas padanya, ini adalah kerana ia bersifat tawfiqiyyah (terhenti pada dalil). Tidak tsabit melainkan dengan nash dari kalamullah (perkataan Allah) atau sunnah rasul sebagaimana hadis yang dijelaskan pada awal tadi."

    Pendapat "KEPALA ILMU" yg lain: “Mayat tidak boleh dibacakan al-Qur’an ke atasnya sebagaimana keterangan yang ditetapkan oleh orang-orang terdahulu, bahawa bacaan al-Qur’an pahalanya tidak sampai kepada si Mati, lantaran pahala bacaan hanya untuk si Pembaca. Pahala amalan pula tidak boleh dipindah-pindahkan dari si pembuat berdasarkan firman Allah Ta’ala: Dan manusia tidak memperolehi pahala kecuali dari amalan yang mereka telah usahakannya sendiri.”

    Lihat: Ibnu Hajar al-Haitami, al-Fatawa al-Kubra al-Fiqhiyyah, 2/26.

    ReplyDelete
  7. Ikutilah ulama yg mengikut Quran dan Hadith dan bukan yg mengikut adat kerana adat bukan Rabb kita.

    Saya hanya komentar, bukannya menyebarkan apa yg tidak benar tanpa dalil.

    "Perlaksanaan di dalam ibadat adalah dengan mengikuti/mengambil dari apa yang telah ditetapkan (melalui dalil)."- (Lihat: al-Hafiz Ibnu Hajar al-'Asqolani, Kitab Fathul Bari Syarah Shohih al-Bukhari, 2/80)

    Dari Imam Malik B. Anas "Aku hanyalah seorang manusia, adakalanya salah dan adakalanya benar. Oleh sebab itu, perhatikanlah pendapatku. Apabila ianya bertepatan dengan al-Qur'an dan as-Sunnah, maka ambillah, dan apabila ianya tidak bertepatan dengan al-Qur'an dan as-Sunnah, tinggalkanlah ia." - (Lihat: Ibnu 'Abdil Barr, al-Jami', 2/32. Dinukil dari: al-Albani, Sifat Solat Nabi, 1/48)

    Dari Imam Syafiee "Apabila kamu menemui sesuatu di dalam kitabku yang berlainan dengan hadis Rasulullah, peganglah hadis Rasulullah itu dan tinggalkanlah pendapatku itu." (Lihat: Imam an-Nawawi, al-Majmu' Syarah al-Muhazzab, 1/63)

    Dari Abi Hurairah (radhiyallahu 'anhu) Bahawasanya Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa Sallam telah bersabda: Apabila manusia itu telah meninggal dunia, maka terputuslah amalan-amalannya melainkan tiga perkara, (iaitu) 1 – Anak yang soleh yang mendoakannya, 2 – Sedekah jariyah yang pernah dilakukannya, atau 3 – Ilmunya yang dimanfaatkan. (Hadis Riwayat Muslim, Shohih Muslim, Kitab al-Wasiyah, 8/405, no. 3084. at-Tirmidzi, Sunan at-Tirmidzi, Kitab al-Ahkam, 5/243, no. 1297)

    Jauhilah olehmu perkara-perkara baru yang diada-adakan (dalam agama) kerana sesungguhnya setiap bid'ah (perkara yang baru yang diada-adakan di dalam agama) adalah sesat. - (Hadis Riwayat Ibnu Majah, Sunan Ibni Majah, 1/49, no. 42. Disahihkan oleh al-Albani, Shohih Sunan Ibni Majah, 1/13, no. 42. Hadis Nabi dari 'Irbadh B. Sariyah)

    Allahua'lam

    ReplyDelete
  8. Assalamalaikum,

    D mana bukti yg mengatakan mesti ikut apa saja yg dikatakan "KEPALA ILMU" walaupun "KEPALA ILMU" menyeru kepada Bid'ah?

    ReplyDelete
  9. Salam sejahtera...

    Kalau aku punya pendapat, mana-mana perkara yang baik pada pandangan agama dan ada manfaat dunia akhirat, baik jua dilakukan... Kannya pasal membaca Quran untuk orang meninggal pun jadi masalah... auu adang tah...

    Cam ani saja kali, tunggu tah kamu meninggal dunia & kana masukkan dalam kubur... aaa sana tah kamu akan dapat jawaban tue hehehe... mana tau besok2 mati tah kamu disana, bukan pulang menyumpah... Sal ya boleh datang bila-bila masa...

    Mun inda puas hati, kenapa inda diluahkan dalam media massa, media permata ka... Pelita Brunei ka... Yang lebih bagus siarkan tia dalam berita kul 8.00 malam aaa puas hati kan...

    Ya tah tu nah... luan taksub madahkan diri akhirnya memakan diri sendiri... EJAAN ASSALAAMU'ALAIKUM pun SALAH... adakah "Assalamalaikum" hahaha... yatah tu nah ketulahan, ketebalikan... konon diri atu lurus 100% ikut Sunnah Nabi, nada ikut perkara-perkara bid'ah...

    Sepanjang ku hidup ani... nada pernah ku terdengar O terbaca ASSALAMALAIKUM...

    MALAI MALAI hehehe

    Aku kan betanya jua disini... yang kamu ani betelaga ni... tantu2 jua ka kamu 100% beramal dengan ilmu yang kamu pelajari atu... mun cuma sebuting dua buting jangan tah dulu... Anak ku yang damit pun tantu betanya macam atu kali rah kamu hahaha...

    Berhujah boleh tahan, tapi menghormati pendapat orang lain langsung nada... ia saja tah konon lurus tue. Nah atu tah menunjukkan LUPA DIRI...
    Ingat diri atu dah hebat ka?... Inda kamu tau tue diatas kamu atu ada lagi yang lebih hebat dari diri kamu aaa...

    Ya tah orang ugama ani... Rasa ku baik kali lagi orang yang bekeraja selaku buruh kasar... Aunyamu... orang luan pandai ani payah!... payah!... ya saja tah lurus tue, ya tah yang pintar tue... Ya tah jua yang mudah lupa diri tue... contohnya mudah saja... kamu sendiri...

    Perkara yang macam ani mudah saja... Kalau kamu rasa dengan ilmu kamu atu lurus, ikut...

    Kalau rasanya salah dengan apa yang kamu tahu dari ilmu kamu atu, jangan ikut. Atu saja formulanya... Salnya semua orang ada mempunyai had-had ilmu yang diberikan, ndakan atu pun inda kamu terfikir...

    Luan taksub... sampai salam pun salah jadi "MALAI"... sal tangan yang mengatik2 atu inda ikhlas, kan mau betelaga saja... atu lah akibatnya...

    Salam dari "MALAI"

    ReplyDelete
  10. While reading these post comments, I am myself getting confused. Somehow, can I ask? Kalau kitani baca surah Al-Fatihah, we do say: Ila hadratin Nabiyil mustafa Rasulillah.... Bukan kah atu consider kitani sedekah bacaan surah Al-Fatihah? And also, bertahlil..

    So, if one of the commenters said: Pendapat "KEPALA ILMU" yg lain: “Mayat tidak boleh dibacakan al-Qur’an ke atasnya sebagaimana keterangan yang ditetapkan oleh orang-orang terdahulu, bahawa bacaan al-Qur’an pahalanya tidak sampai kepada si Mati, lantaran pahala bacaan hanya untuk si Pembaca. Pahala amalan pula tidak boleh dipindah-pindahkan dari si pembuat berdasarkan firman Allah Ta’ala: Dan manusia tidak memperolehi pahala kecuali dari amalan yang mereka telah usahakannya sendiri.”

    there is where I am confused.

    and I also know that kalau kitani sedekahkan surah Al-Fatihah kepada indung kitani, insyaAllah they also get the benefit, according to this Hadith:
    Dari Abi Hurairah (radhiyallahu 'anhu) Bahawasanya Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa Sallam telah bersabda: Apabila manusia itu telah meninggal dunia, maka terputuslah amalan-amalannya melainkan tiga perkara, (iaitu) 1 – Anak yang soleh yang mendoakannya, 2 – Sedekah jariyah yang pernah dilakukannya, atau 3 – Ilmunya yang dimanfaatkan. (Hadis Riwayat Muslim, Shohih Muslim, Kitab al-Wasiyah, 8/405, no. 3084. at-Tirmidzi, Sunan at-Tirmidzi, Kitab al-Ahkam, 5/243, no. 1297)

    How about between two people yg nada connection ibu/bapa dan anak?

    I am just confused. And thank you in advance for an answer.

    jazakumullahu khairan

    ReplyDelete
  11. I just wana say:
    Siapalah kita untuk menghukum sesuatu perkara.. Apapun, insyaAllah kalau niat baik, baik th tu.. Jangan lupa pada NIAT.. Atu yang penting dan IKHLAS. Allah lebih mengetahui.. Dengan rahmat Allah, kuasa Allah, kalau Allah mau sesuatu atu, pasti terjadi.. Jangan sampai kitani salah kepercayaan, atu yang penting *for at least*

    and to you 'MALAI', Assalamalaikum atu, I am sure, salah taip saja tu, it's not a big deal, and nada kaitan pun dengan ketulahan what-so-ever. Harap Maklum.

    ReplyDelete
  12. Minta maaf lah. Nda ku tau ejaan yg lurus sebenarnya ASSALAAMU'ALAIKUM - macam bukan jawi jua. Tapi aku minta maaf kepada semua yg tersinggung. Akhlak memang lah kekuranganku. Aku cuma sampaikan saja. Kalau kan terima, terima lah. kalau nda kan terima manasaja.

    "Kalau aku punya pendapat, mana-mana perkara yang baik pada pandangan agama dan ada manfaat dunia akhirat, baik jua dilakukan... Kannya pasal membaca Quran untuk orang meninggal pun jadi masalah... auu adang tah..."

    Yg ku sampaikan bukan philosophy atau pandai2 akal. Sekalipun aku nada menghukum siapa2. Cuma menyampaikan hadith. Terima lah kalau kan terima. Kalau rasanya diri sendiri lebih hebat dari Rasul, then langgar lah dgn risiko sendiri. Aku nda cukup pandai untk bercakap tanpa hujah. "pada pandangan agama" - i.e. Quran and Hadith bukan pandangan org yg tanpa hujah.

    Aku memang kurang ilmu. Aku nda lebih tau dari Rasulullah. Rasulullah sendiri yg nda suruh buat bid'ah dalam agama. Bukan aku.

    "Siapalah kita untuk menghukum sesuatu perkara.. Apapun, insyaAllah kalau niat baik, baik th tu.. Jangan lupa pada NIAT.. Atu yang penting dan IKHLAS. Allah lebih mengetahui.. Dengan rahmat Allah, kuasa Allah, kalau Allah mau sesuatu atu, pasti terjadi.. Jangan sampai kitani salah kepercayaan, atu yang penting *for at least*"

    - sekali lagi aku nada menghukum siapa2. mungkin 'terhukum' oleh hadith tpi bukan aku. Memang lah niat tu penting tpi Allah melihat pada niat dan amal jua. Org menyembah berhala pun niat baik dan ikhlas jua tpi yg nda lurus, amalnya. Allah yg lebih mengetahui tpi bila ditunjukkan Quran dan Hadith, ramai yg ingkar. Bukankah Quran dan Hadith atu dari Allah. Adat atu dari akal manusia.

    "Saya berwasiat kepadamu semua, hendaklah engkau semua bertaqwa kepada Allah, juga suka mendengarkan dan mentaati -pemerintahan - sekalipun yang memerintah atasmu itu seorang hambasahaya Habsyi. Karena sesungguhnya saja, barangsiapa yang masih hidup panjang di antara engkau semua itu ia akan melihat berbagai perselisihan yang banyak sekali. Maka dari itu hendaklah engkau semua menetapi sunnahku dan sunnah para Khalifah Arrasyidun yang memperoleh petunjuk - Abu Bakar, Umar, Usman dan Ali radhiallahu 'annum; gigitlah sunnah-sunnah itu dengan gigi-gigi taringmu - yakni pegang
    teguhlah itu sekuat-kuatnya. Jauhilah olehmu semua dari melakukan perkara-perkara yang diada-adakan, karena sesungguhnya segala sesuatu kebid'ahan itu adalah sesat."

    Diriwayatkan oleh Imam Abu Dawud dan Termidzi dan Termidzi mengatakan bahwa ini adalah Hadis hasan shahih.

    Sekali lagi saya mohon maaf kepada semua. Saya cuma menyampaikan hujah. Terima atau tidak, bukan urusanku. Semua org sesat kecuali yg dibagi petunjuk oleh Allah, termasuk saya sendiri.

    ReplyDelete
  13. Memanglah ugama ani susah dterima bila bertentangan dengan adat. Pilihlah mana yg lebih baik bagimu.

    Allah lebih mengetahui.

    ReplyDelete
  14. Kepada yg bertanya tentang tahlil. Takut2 ada yg tersinggung, cukup lah aku bagitau bahawa tahlil tidak pernah dilakukan oleh Rasulullah dan sahabatnya dan lebih kurang 300 tahun selepas Rasulullah. Selidiklah melalui Quran dan Hadith dan Ulama2 yg benar2 mengikut Quran dan Hadith termasuk Imam Syafie dan lain sepertinya. Janganlah terima sesuatu tanpa bukti.

    Allah lebih mengetahui.

    ReplyDelete
  15. Nampaknya makin menjadi-jadi hal perkara-perkara bid'ah membid'ah ani... Hadith palsulah, nada ajaran Nabilah... Nama saja mengakun orang Islam, yang seorang dengan hujahnya begitu begini, inda mau mengalah, yang lain dengan pegangannya itulah inilah...

    Memberi malu saja mun orang bukan islam membaca, bisdia tatap ketawa ni... baru hal sekubit udah tah menjadi-jadi. Cuba tekana sekali... kana tanya oleh orang bukan islam... hal-hal membaca membaca ani... Apa penjawab kitani... nda kan jua bermati-matian berhujah inda boleh baca alquraan untuk orang mati dan ani bukan ajaran Nabi...

    Mun macam anilah tabiat sesetengah orang kitani, kana ketawakan ada pulang tue... Sana sini bukan main, islam itu cantik, islam itu agama yang suci, islam itu kesejahteraan, agama yang membawa keamanan dan bermacam-macam lagi ungakapan... Macam ani telatah orang-orang islam, didalam perkara remeh temeh pun menjadi sesuatu kesalahan (lalai sebuk dengan membid'ah-bid'ah saja)... ada saja kali kana tempalak "mana tah kesatuan Ummat kamu?... Ummat menuju kearah keamanan dan perdamaian?..."

    Lain kali... fikir dulu bisai-bisai sebelum melulu-lulu atu. Apakah perkara ani akan membawa kepada KESATUAN UMMAT, keamanan. Bukannya ummat menghadapi KEPINCANGAN? Sagal saja hal membaca quran pun udahkan jadi masalah bid'ah... Adangnyamu...

    Ani akan bertambah rajinlah tu memupuk perangai orang akan inda membaca Quran, antah-antah yang anu bermati-matian dengan hujah bid'ah membaca quran kepada orang yang mati atu... Alum tau jua kali RAJIN nya membaca Quraan tiap-tiap hari...

    Kalau inda mau perkara-perkara bid'ah ani beleluasa, siapa yang rasanya pandai atu, cukup ilmu, beramal dengannya termasuk keturunan-keturunannya sekali nada pernah ya membuat bid'ah, yang cukup dengan rujukan-rujukannya yang berlambak-lambak atu... buat tia satu peraturan islam sejati, adat resam islam yang betul-betul berlandaskan Al-Quraan dan Sunnah Tulen Sah dari segi Sohih periwayatan hadithnya... wartakan ya jangan alang2. Media masa ada, peralatan teknologi ada, ICT ada...

    Tulis surat arah Mufti atu suruh yang banar2 Sohih hadithnya, mana-mana buku atau pun tulisan mufti yang ada bid'ah atu suruh tarik balik tulisan-tulisannya... JANGAN TAH ALANG-ALANG bah... Namanya kitani kan mau betul-betul ikut ajaran AL-QURAAN DAN SUNNAH NABI. Bersihkan tia tatacara N adat orang brunei yang ada bid'ah bid'ah aaa

    ReplyDelete
  16. Lagi skali lah. Bukan aku yg ckp pasal bid'ah sendiri. Rasulullah yg ckp. Liat sendiri hadith Bukhari dan Muslim.

    ReplyDelete
  17. Wah berijap jua ah urang membari proof dari Hadith & Quran kana ucap2kan eh.. Malai bek tah bawa beistighfar.. Nda jua urang 'betelaga' from the sound of it.. just menyampai kan saja.. Iatah payah masa ani, urang 'Ugama' abis kana ucap2, tapi penyanyi yang betelanjangan atu dipuja2.. Nampak lah ahir zaman atu jua, pasal memigang teguh kepada Islam (Quran & Sunnah) seperti menggenggam burning coal(?) lurus kah tu ah.. About bid'ah, sadly di sini ani nda brapa ingau if membuat bid'ah, padahal amalan yang direka and di buat atu nda jua kana terima.. Baik buat yang banar2 sunnah seperti sembahyang tahajjud kah etc.. Aku pun kurang ilmu, tapi akan sentiasa mencarinya.. Pendapat urang nda ku berani terima unless ada proofnya dari Quran atau Hadith, pebaik dari Mufti.. pasal kalau ku ikut buta2 ertinya aku sendiri nda menuntut ilmu which is Fardhu ain..
    But iatah payah kan menagur urang ani.. kana ucap si pandai lah apa, esp. kalau kalau barang atu di buat uleh urang kebanyakan.. tapi ialah.. mun mau dangar, dangar.. nda jua kana paksa uleh urang yang menyampaikan advice atu kali ah? Pandai2 saja mnjawab nanti bila masa nya datang.. : )
    So pendapatku.. cari lah ilmu.. jan ucap urang menghukum, when kamu sendiri menghukum.. To the website owner, thank you for the info you've given, tapi sebaiknya cek banar2 dari Quran sama Hadith lah rather than ngambil saja dari pejabat mufti or pusat dakwah..
    Jan marah ah.. minta maaf in advance eh if tersinggung.. but.. relax lah..

    ReplyDelete
  18. Assalaamu 'Alaikum

    Terlebih dahulu ku mohon keampunan kepada Yang Maha Bijaksana lagi Maha Mengetahui.

    Saya disini ingin berkongsikan pengelaman kepada anda semuanya, semasa hidupnya Al-Marhum Shohibus Samahah Dato Mufti Dr. Haji Ismail Omar Abdul Aziz adalah orangnya suka mendiamkan diri jika ada masalah yang ditanyakan untuk difatwa. Al-Marhum tidak suka banyak berkata-kata, orangnya warak' dan tawaduk', suka beramal perkara-perkara sunat yang munasabah dan harus dalam agama, banyak mentela'ah kitab-kitab muk'tabar yang besar-besar belaka, berjumpa dengannya akan merasa aura keilmuannya, mungkin disebabkan keramat yang dimilikinya. Tidaklah ianya sesuka hati didalam berfatwa.

    Hormatilah mereka itu, sekalipun kita tidak sehaluan atau pun bersalahan pendapat padanya. Ibarat beradap kepada orang yang tua, hatta sekali pun mereka itu bukan saudara kita.

    Dengan kata-kata itu tadi, anda sendiri boleh memikirkannya. Jika ianya betul dan tepat, maka ikutilah dia, tetapi jika ianya tersilap atau pun salah, maka tingalkan ianya.

    Fikir-fikirkanlah!...

    ReplyDelete
  19. Alhamdulillah. A big misconception about the hati thing though. Mana will say "hati mau tau" and not perform prayers, drink alcohol, etc, (or even do bid'ah - please don't attack me for saying it :). They leave the amalan part out as in shohih Muslim:

    Daripada Abu Hurairah r.a baginda bersabda yang bermaksud, Sesungguhnya Allah tidak melihat kepada rupa paras kamu dan harta benda kamu akan tetapi Allah melihat kepada hati perut kamu dan amalan kamu. (riwayat Muslim, no: 4651)

    ReplyDelete
  20. Kalau nda salah, bid'ah ani bukan remeh temeh. Nda tau lah pasal org sini lebih pandai. Antara ugama yg paling banyak bid'ah adalah ugama christian. Dulunya ugama yg benar skali luan banyak bid'ah betukar tia jadi yg lain sampai dorang tukar kitab and jadikan Isa A.S. sebagai tuhan. Tu lah akibat bid'ah. Tukar banyak tukar, tambah bnyk tambah, ugama pun berubah. Harap nada yg tersinggung ah. please.

    ReplyDelete
  21. Hormatilah mereka itu, sekalipun kita tidak sehaluan atau pun bersalahan pendapat padanya. Ibarat beradap kepada orang yang tua, hatta sekali pun mereka itu bukan saudara kita.

    I am totally agreee with this.

    Apapun yang baik dari 'munaqasyah' ini, kita ambil.. atu yang penting.. Yang buruknya, kita tinggalkan.

    Mudah2n kita semua mendapat manfaat dari semua ane..

    Each of you, I believe ada hujah masing2, which is inevitably bagus. Kalau kitani buka kitab2 agama pun, mesti banyak qaul, pendapat 1, pendapat 2 dan seterusnya. Dan ada yang diterima ada yang tertolak dan ditolak. Sedang ulama pun sendiri ada pendapat masing2 serta hujah, so no wonder d sini pun cematu.

    Just saying and no hurt-feelings. Somehow, I believe semua di sini ane ingin mencari kesahihan, Mudah2n semua mendapatkan apa yang diinginkan.

    Jazakumullah

    ReplyDelete
  22. Aaah some sense. Alhamdulillah.

    It's good to note that hujah should always be from Quran dan Hadith Shohih. Anything else than that can be rejected and you should not interpret the Quran without guidance from Hadith. Even so, interpreting the Quran is serious business. Just because you know arabic, doesn't mean you're qualified to interpret the Quran.

    "Sesiapa yang berkata tentang Al-Quran tanpa berdasarkan ilmu pengetahuan, maka hendaklah ia menempah tempat duduknya di dalam neraka" (Riwayat At-Tirmidhi)

    Hear what Yusuf Estes have to say about it. http://www.youtube.com/watch?v=8Xq234Mq80I

    p.s. even the Malaikat have different opinions but never on aqidah. That's how muslims unite - with the same aqidah. If you have the wrong aqidah, then everything is fail.

    ReplyDelete
  23. Nah... aku amat setuju sekali 101% dengan ungkapan kata:-

    Hormatilah mereka itu, sekalipun kita tidak sehaluan atau pun bersalahan pendapat padanya. Ibarat beradap kepada orang yang tua, hatta sekali pun mereka itu bukan saudara kita.

    I am totally agreee with this.

    Apapun yang baik dari 'munaqasyah' ini, kita ambil.. atu yang penting.. Yang buruknya, kita tinggalkan.

    Mudah2n kita semua mendapat manfaat dari semua ane..

    Setuju banar ku nyamu apa yang kamu tulis atu. masing2 ada pendirian bah. kalau siapa ngam n kaluk yang punya pendirian atu. kira dapat 2 - 1 (ertinya ada bonos pahala) kalau pun inda ngam bersalahan tia jua kira dapat 1 - 1 (ertinya nada bonos) yang penting gaji dapat bulan-bulan cuma nada bonoslah. kehkehkeh... jangan mareee

    Each of you, I believe ada hujah masing2, which is inevitably bagus. Kalau kitani buka kitab2 agama pun, mesti banyak qaul, pendapat 1, pendapat 2 dan seterusnya. Dan ada yang diterima ada yang tertolak dan ditolak. Sedang ulama pun sendiri ada pendapat masing2 serta hujah, so no wonder d sini pun cematu

    sama jua macam kata:- (hmm tapi ada kasar sikit bunyinya) kehkehkeh

    Perkara yang macam ani mudah saja... Kalau kamu rasa dengan ilmu kamu atu lurus, ikut...

    Kalau rasanya salah dengan apa yang kamu tahu dari ilmu kamu atu, jangan ikut. Atu saja formulanya... Salnya semua orang ada mempunyai had-had ilmu yang diberikan, ndakan atu pun inda kamu terfikir...

    kehkehkehkeh Semoga semuanya dapat apa yang diinginkan. :-)'

    ReplyDelete
  24. In other words, kalau rasanya Rasulullah, Imam Syafiee, Imam Nawawi, Bin Baz atu lurus ikut lah. Kalau rasanya diri atu lgi pandai nda payah ikut lah. Apa jua hadith, nda payah di pigang kali. Good Luck nya ong putih.

    ReplyDelete
  25. I have just read kitab Al-Fiqhul Islami wa Adillatuh, Wahbah Zuhaily, page 1569, Alhamdulillah, and mudah2n tiada kesalahfahaman at my understanding, True, ada Hadith mengenai sunat bagi yang menziarahi untuk membaca Surah Yaasin, riwayat Anas.

    Begitu juga disunatkan membaca surah Al-Fatihah, awal surah al-Baqarah, Ayat Kursi dan sebagainya yang kita selalu membaca ketika bertahlil.

    dan Afdhalnya diniatkan untuk sekalian umat Islam.

    dan juga sunat "yustahab" menghadiahkan pahala bacaaan kepada Baginda Rasul kerana itu akan menyelamatkan kita daripada kesesatan.

    dan Jumhur juga berpendapat:


    "ويقرأ عنده ما تيسر من القرآن، وهو سنة فى المقابر، فإن الثواب للحاضرين، والميت كحاضر يرجى له الرحمة"

    -bacalah untuk si Mati, apa yang mudah daripada Al-Quran dan itu adalah sunat...-

    dan berdoalah untuknya after reciting Al-Quran kerana doa bermanfaat untuknya.

    I wish, I can have a look at Hadith or pendapat yang mengatakan:
    “Mayat tidak boleh dibacakan al-Qur’an ke atasnya sebagaimana keterangan yang ditetapkan oleh orang-orang terdahulu, bahawa bacaan al-Qur’an pahalanya tidak sampai kepada si Mati, lantaran pahala bacaan hanya untuk si Pembaca. Pahala amalan pula tidak boleh dipindah-pindahkan dari si pembuat berdasarkan firman Allah Ta’ala: Dan manusia tidak memperolehi pahala kecuali dari amalan yang mereka telah usahakannya sendiri.”

    Lihat: Ibnu Hajar al-Haitami, al-Fatawa al-Kubra al-Fiqhiyyah, 2/26.

    BECAUSE I don't have the book right now. But I will try to find insyaAllah.

    I am doing this because I want to find the truth. It is almost impossible ada dua pendapat yang sungguh bertentangan sedangkan kita semua adalah umat Islam yang satu.

    I just want to share, and I am sorry andai ada yang tersinggung or whatever it may be.

    Nastafid min kulli haza insyaAllah.

    ReplyDelete
  26. Some hadith are shahih, hasan, weak, fake. This is a shahih hadith (even pusat dakwah agrees with this):

    Dari Abi Hurairah (radhiyallahu 'anhu) Bahawasanya Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa Sallam telah bersabda: Apabila manusia itu telah meninggal dunia, maka terputuslah amalan-amalannya melainkan tiga perkara, (iaitu) 1 – Anak yang soleh yang mendoakannya, 2 – Sedekah jariyah yang pernah dilakukannya, atau 3 – Ilmunya yang dimanfaatkan. (Hadis Riwayat Muslim, Shohih Muslim, Kitab al-Wasiyah, 8/405, no. 3084. at-Tirmidzi, Sunan at-Tirmidzi, Kitab al-Ahkam, 5/243, no. 1297)

    Note that in the hadith above doesn't say bacaan Quran yg dihadiahkan oleh org yg hidup.

    I have also seen that hadith you mention but it's not a strong hadith. It's also only one riwayat of it plus it's known to be fake, not just because it goes against hadith shahih but partly because the perawis are not mentioned.

    Ibn Taimiyah is a hadith expert. His students include ibn Katheer and Ibn Qayyim and his book have been used to prosecute al-arkam tariqat. It is said if there is a hadith that Ibn Taimiyah doesn't know, it not a real hadith. Maybe you can find answers from his books.

    Just when you think the mufti is going to bear all our sins, here's what Ibn Katheer says:

    Sesungguhnya manusia itu hanya menerima balasan berdasarkan amalnya, jika baik, maka baiklah balasannya dan jika buruk, maka buruklah balasannya dan bahawasanya seseorang itu tidaklah menanggung dosa bagi seseorang yang lain.

    Lihat: al-Hafiz Ibnu Katsir, Tafsir al-Qur'anil Adzim,3/384.

    ReplyDelete
  27. This goes to this commenter:

    Anonymous said...
    Assalammualaikum,

    Di dalam tafsir Ibnu Kathir, Jilid 4, Halaman 335, Imam as-Syafie berkata:

    "Sesungguhnya pahala bacaan al-Quran dan hadiah pahala tidak sampai kepada si Mati keranaa bukan dari amal mereka dan bukan usaha meraka (si Mati). Oleh kerana itu Rasulullah S.A.W. tidak pernah menghukum sunnah umatnya dan tidak pernah mendesak mereka melakukan perkara tersebut dan tidak pula menunjukkan kepadanya (menghadiahkan bacaan kepada si Mati) walaupun melalui nas atau seruan."

    December 14, 2009 7:11 PM


    If I may ask, can you please tell me, apa Surah nya and Ayat ke berapa? Thank you so much. I just want to read it myself but unfortunately the only book that I have atm, is a one single book (bukan berjilid).

    I guess I need to check and read it myself, that's all. Syukran

    ReplyDelete
  28. Waalaikumsalam,

    Liat Surah an-Najm ayat 38-39.

    ReplyDelete
  29. Syukran, I have read it myself.

    Now, I have recently read two opinions with dalil and hujah respectively.

    And apparently, I haven't found a conclusion utk semua ane.

    But alhamdulillah, bererti, betul lah what the commenters all said di atas ane. Semua atu ada tertulis di dalam kitab. Not from themselves, but apa yang ada dalam buku..

    I guess now, it's up to us kali, menilai, pendapat mana satu yang kitane mau ikut..

    Allahu a'lam. Nastafid min kulli haza insyaAllah.

    Assalamualaikum.

    ReplyDelete
  30. Waalaikumsalam. Mudahan diberi petunjuk. Amin. Allahua'lam

    ReplyDelete
  31. Imam Syafie membahagi bida'ah kepada dua..

    www.youtube.com/watch?v=dwhXzdL3CKs

    ReplyDelete
  32. Tahukah anda apa mazhab Imam Syafie??

    http://www.youtube.com/watch?v=eVDvigXR3_w&feature=related

    ReplyDelete
  33. Tahlil Arwah

    http://www.youtube.com/watch?v=NqVl5zVuXhQ

    ReplyDelete
  34. PAGE 1 of 3

    Assalamualaikum brothers & sisters,

    Bida’ah: Tiap-tiap sesuatu (perkara agama) yang lahir selepas zaman sahabat nabi yang tiada dalil syarak.

    FIRMAN:
    Islam itu sudah lengkap dan sempurna:

    Penambahan-penambahan dalam agama itu bererti agama Islam itu kurang dan tidak sempurna, dengan jelas ini adalah kerosakkkan besar, kemungkaran yang sesat dan bertentangan dengan firman Allah subhaanahu wa ta’aala :
    Pada hari ini, Aku telah sempurnakan bagi kamu ugama kamu, dan Aku telah cukupkan nikmatKu kepada kamu, dan Aku telah redakan Islam itu menjadi ugama untuk kamu (Al-Maidah-ayat 3).

    Dan apa yang dibawa Rasul kepadamu, maka terimalah ia, dan apa yang dilarangnya bagimu, maka tinggalkanlah ia, dan bertaqwalah kepada Allah, sesungguhnya Allah keras siksaan- Nya (Al Hasyr 7 ).

    Karena itu hendaklah orang orang yang menyalahi perintah-Nya takut akan ditimpa cobaan atau adzab yang pedih (An Nur, 63).

    Sesungguhnya telah ada pada diri Rasulullah shollallohu ‘alaihi wa sallam suri tauladan yang baik bagimu, yaitu bagi orang orang yang mengharap (rahmat ) Allah, dan ( kedatangan ) hari kiamat, dan dia banyak menyebut Allah ( Al Ahzab,21 ).

    Katakanlah, jika kamu ( benar benar ) mencintai Allah, maka ikutilah aku, niscaya Allah akan mengasihi dan mengampuni dosa dosamu (Ali Imran, 31).

    Maka demi Tuhanmu, mereka ( pada hakikatnya ) tidak beriman hingga mereka menjadikan kamu sebagai hakim terhadap perkara yang mereka perselisihkan, kemudian mereka tidak merasa sesuatu keberatan dalam hati mereka terhadap putusan yang kamu berikan, dan mereka menerima dengan sepenuhnya (An Nisa’, 65).

    Hai orang orang yang beriman, taatilah Allah, dan taatilah Rasul (Nya), dan Ulil Amri ( pemimpin) diantara kamu, kemudian jika kamu berlainan pendapat tentang sesuatu, maka kembalikanlah ia kepada Allah ( Al Qur’an ) dan Rasul ( Al Hadits), jika kamu benar benar beriman kepada Allah dan hari kemudian. Yang demikian itu adalah lebih utama ( bagimu ) dan lebih baik akibatnya ( An nisa’, 59 ).

    Sesiapa yang taat kepada Rasulullah, maka sesungguhnya ia telah taat kepada Allah; dan sesiapa yang berpaling ingkar, maka (janganlah engkau berdukacita wahai Muhammad), kerana Kami tidak mengutusmu untuk menjadi pengawal (yang memelihara mereka dari melakukan kesalahan) (An-Nisaa-80).

    Dan jika engkau menurut kebanyakan orang yang ada di muka bumi, nescaya mereka akan menyesatkanmu dari jalan Allah; tiadalah yang mereka turut melainkan sangkaan semata-mata, dan mereka tidak lain hanyalah berdusta. ( Al An’am, 116 ).

    Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah kamu memandai-mandai (melakukan sesuatu perkara) sebelum (mendapat hukum atau kebenaran) Allah dan RasulNya; dan bertaqwalah kamu kepada Allah; sesungguhnya Allah Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui (Al-Hujarat-1).

    Tentang sesuatu apapun kamu berselisih, maka putusannya ( terserah ) kepada Allah ( yang mempunyai sifat sifat demikian ), itulah Tuhanku, Kepada -Nya- lah aku bertawakkal dan kepada –Nya- lah aku kembali” ( Asy syuro, 10 ).

    Janganlah kamu jadikan seruan atau panggilan Rasulullah di antara kamu seperti seruan atau panggilan sesama kamu; sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang di antara kamu yang menarik diri ke luar (dari majlis Nabi) secara berselindung dan bersembunyi. Oleh itu, hendaklah mereka yang mengingkari perintahnya, beringat serta berjaga-jaga jangan mereka ditimpa bala bencana, atau ditimpa azab seksa yang tidak terperi sakitnya (An-Nur-63).

    Sesungguhnya orang orang yang menyembunyikan apa yang telah Kami turunkan, berupa keterangan keterangan ( yang jelas ) dan petunjuk, setelah Kami menerangkannya kepada manusia dalam Al Kitab, mereka itu dilaknat Allah dan dilaknat( pula )oleh semua ( makhluk )yang dapat melaknat, kecuali mereka yang telah bertaubat dan mengadakan perbaikan dan menerangkan (kebaikan ), maka terhadap
    merekalah Aku ( Allah ) menerima taubatnya dan Akulah penerima taubat lagi Maha Penyayang ( Al Baqarah, 159-160 ).

    ReplyDelete
  35. Page 2 og 3

    Hadis Rasulullah S.A.W. :

    Kamu semua hendaklah berpegang teguh pada sunnahku dan sunnah Khulafaurrasyidin yang mendapatkan petunjuk Allah sesudahku, berpeganglah dengan sunnah itu, dan gigitlah dengan gigi geraham kalian sekuat kuatnya, serta jauhilah perbuatan baru ( dalam agama ), karena setiap perbuatan baru itu adalah bid’ah, dan setiap bid’ah itu sesat.

    Jauhilah perkara-perkara baru kerana setiap perkara-perkara baru itu bidaah dan setiap bidaah itu sesat dan setiap kesesatan itu masuk neraka.

    Barang siapa mengada adakan ( sesuatu hal baru ) dalam urusan ( agama ) kami yang ( sebelumnya ) tidak pernah ada, maka akan ditolak.

    Adapun sesudahnya, sesungguhnya sebaik baik perkataan ialah kitab Allah (Al Qur’an), dan sebaik baik petunjuk adalah petunjuk Muhammad shollallohu ‘alaihi wa sallam, dan sejelek jelek perbuatan ( dalam agama) ialah yang diada adakan (bid’ah), sedang tiap tiap bid’ah itu kesesatan.

    Janganlah kalian berlebih lebihan dalam agama, karena berlebih lebihan dalam agama itu telah menghancurkan orang orang sebelum kalian.

    Barang siapa mengerjakan suatu perbuatan yang belum pernah kami perintahkan, maka ia tertolak.

    Sesungguhnya sebaik baik perkataan adalah Kitab Allah ( Al Qur’an ), dan sebaik baik petunjuk adalah petunjuk Muhammad shollallohu ‘alaihi wa sallam, dan sejelek jelek perbuatan ( dalam agama ) adalah yang diada adakan, dan setiap bid’ah ( yang diada adakan ) itu sesat.

    Umatku akan berpecah kepada 73 golongan. 72 masuk neraka dan 1 sahaja yang masuk syurga. Sahabat bertanya: Siapa dia yang satu itu? Rasulullah menjawab: Mereka adalah yang berpegang teguh dengan al-quran dan sunah ku.

    Salah satu daripada yang disebutkan rasulullah dalam khutbah terakhir baginda ialah:Telah aku tinggalkan kepada kamu dua perkara yang mana jika kamu berpegang teguh dengannya nescaya kamu tidak akan sesat buat selamanya.

    Ulama adalah pewarisku.
    Ulama yang diaksudkan di sini ialah ulama yang berpegang teguh dengan al-quran dan sunah kerana itu adalah yang diwariskan baginda. Tidak boleh ditambah kerana yang ditambah dalam agama itu adalah bida’ah dan setiap bida’ah itu adalah sesat.

    Aku wasiatkan kepada kamu sekalian agar selalu bertakwa kapada Allah, mendengarkan dan mentaati perintahNya, walaupun yang memerintah kamu itu seorang hamba, sesungguhnya barang siapa diantara kalian hidup ( pada masa itu ), maka ia akan menjumpai banyak perselisihan, maka ( ketika ) itu kamu wajib berpegang teguh pada sunnahku dan sunnah para Khulafaurrasyidin yang telah mendapat petunjuk sesudahku, pegang dan gigitlah dengan gigi gerahammu sekuatnya, dan sekali kali janganlah mengada ada hal yang baru ( dalam agama ), karena setiap pengadaan hal yang baru itu bid’ah, dan setiap bid’ah itu sesat.

    Barang siapa yang mengatakan sesuatu hal ( yang dinisbatkan kepada saya) yang saya sendiri tidak pernah mengatakannya maka bersiaplah ia menduduki tempatnya dari api neraka.

    Sayidina Ali r.a. berkata: Kebenaran tidak dikenali kerana orangnya, kenalilah kebenaran itu maka kamu akan kenal orangnya.

    ReplyDelete
  36. Page 3 of 3
    Saudara seagama,

    Lebih banyak lagi dalil tentang mengada-adakan sesuatu yang bukan datang dari al-quran dan sunah itu adalah tidak dibenarkan. Harap sama-samalah kita berpegang-teguh dengan al-quran dan sunnah dan gigitlah dia dengan gigi geraham dan jangan lah dilepaskannya.

    Semua peringatan agar waspada terhadap bid’aah tidak lain melainkan karena bid’aah itu adalah tambahan terhadap agama, dan bid’aah itu adalah pembuatan syariat yang tidak diizinkan oleh Allah, karena hal itu menyerupai perbuatan musuh-musuh Allah yaitu bangsa Yahudi dan Nasrani.

    Di dalam mencari kebenaran kita hendaklah memastikan setiap sesuatu itu datangnya daripada al-quran dan sunah. Selain daripada itu hendaklah kita tolak kerana jika menerima yang selain daripada itu tidak ada bezanya antara kita dengan orang yahudi dan nasrani yang mengubah dan menambah ke atas apa yang telah diturunkan kepada mereka, na uu’ zubillah. Sebab itulah ALLAH dan Rasulul Nya selalu mengingatkan kita tentang bida’ah dan rasulullah tidak pernah pun menyebut tentang bida’ah dalam agama itu adalah hasanah.

    Tidak kesahlah dari siapa yang mengajar kita ulama, guru, ustaz, mufti, dan sebagainya atau kita pelajari daripada buku atau kita pelajari daripada internet kita hendaklah memastikan setiap sesuatu itu datangnya daripada al-quran dan sunah. Sesudah itu kita carilah kebenaran sunah itu agar kita tidak menerima pakai hadis palsu. Ulama, guru, ustaz, mufti, dan sebagainya bukanlah ukuran kebenaran jika mereka tidak berpegang teguh dengan al-quran dan sunah dan itu bererti mereka tidak mewarisi nabi. Sebab itulah sayidia Ali mengatakan kebenaran itu bukan dikenali kerana orangnya, kenalilah kebeneran itu maka kamu akan kenal orangnya. Mengapakah mahkamah syariah dikebanyakkan negara yang majoritinya Muslim dan ulamanya berkululusan tinggi tidak menggunakan syariah yang sebenarnya seperti yang diperintahkan di dalam al-quran? Jesteru itu, kebenaran tidak dikenali kerana orangnya. Bukan saya hendak menjatuhkan sesiapa tetapi hanya sekadar mengingatkan saudara seagama agar kita sentiasa berada di atas jalan yang lurus iaitu jalan mereka yang diredhai dan bukan jalan mereka yang dimurkai. Rasulullah mengingatkan kita jika kita berpegang teguh dengan al-quran dan sunah nescaya kita tidak akan sesat buat selamanya. Dalam surah al-maaidah-ayat 3 Allah mengatakan Islam itu sudah lengkap dan mengapa masih ada lagi antara kita yang sanggup menerima pakai benda-benda yang baru dan rasulullah sering mengingatkan kita tentang benda yang baru dalam agama itu adalah bida’ah dan tempatnya adalah neraka.

    Sama-samalah kita berfikir kerana kita diberi kebebasan untuk berfikir menurut al-quran dan sunah dan bukan berfikir menurut mahunya pehak tertentu.

    Wallaa hu a’lam.

    ReplyDelete
  37. Alhamdulillah,

    A brother who speaks from truth. i.e. Quran and Hadith Shahih. We all know what it means to reject these two sources of knowledge of Islam and the consequences, inshallah.

    Jazzakallah Khairan.

    ReplyDelete
  38. Assalamualaikum,

    This issue is just one of the 'Masalah Furu'iah' bukan 'Masalah Usuliah' which means, bukan masalah yang berkaitan dengan sesuatu yang memang jelas hukumnya seperti minum Arak. Minum arak memang jelas hukumnya adalah HARAM.

    This, however, "Sunat membaca atau menghadiahkan bacaan kepada si Mati" is one of the Masalah Furu'iah, memang banyak pendapat tentangnya, and I am informed that there is one single book talking about this matter, (in Arabic).

    Also, apapun masalah furu'iah ini, kita haruslah merujuk kepada orang2 yang tertentu untuk menentukan apa yang kita boleh pegang pakai. For example, di Brunei, kita ada Mufti kerajaan tempat merujuk, itulah yang kita ikut.

    : قال تعالى
    فاسألوا أهل الذكر إن كنتم لا تعلمون

    Tanyakanlah kepada Ahli Zikr ( Orang yang tahu ) Jika kamu tidak tahu.

    Enough at that, so kitani ikut sajalah apa kata orang yang lebih tahu, kerana kita tidak tahu.

    Lain hal nya, jika kita tahu dan yakin akan perkara tersebut, keep it to ourselves saja.. Kerana, takut menjadi musykilah/keraguan nanti. Especially to orang awam.

    Allahu 'alam.

    Mudah2n kitani mendapat faedah dari semua ini, Amin..

    ReplyDelete
  39. Kalau takut kemusykilan/keraguan, mengapalah barang ini disebarkan? Kalau ini masalah furu yg patut dirujuk kepada yg tau, mengapa lagi dibuat fatwa baru bila imam syafiee sudah membuat fatwanya dulu? Cemana boleh berubah dan cemana boleh ada hadith baru yg tidak pernah ada?

    Yg nyata, di dunia ni bnyk kepalsuan. Bnyk dajjal2 kecil seperti org2 bodoh yg dinaikkan sebagai ulama etc.

    Belum nyata kah bahawa segala yg baru tu wajib ditolak? Sedangkan Rasulullah dan sahabatnya tidak ada mengamalkan amalan baru itu.

    Lain kali kalau yg empunya blog ni ada masalah yg dragukan, diam saja lah. "keep it to ourselves saja". janganlah d print leaflet dan disebar2kan.

    Tuntutlah ilmu, bukan ikut saja membuta.

    ReplyDelete
  40. Dikatakan kita ini benar2 ikut Imam Syafiee sampai ramai yg bertaklid buta tpi bila ada fatwa dari Imam Syafiee, kita tolak saja pasal tidak selari dgn adat kita. Bukankan itu hypocrisi?

    Allahua'lam

    ReplyDelete
  41. Memang lah. Kami di sini Melayu Islam Beraja. Mcm kalau di Malaysia Islam Hadhari. Ni aliran yg kami ikut, bukan Syafiee. Siapa tu?

    ReplyDelete
  42. Telah datang zamannya - http://www.youtube.com/watch?v=S-LxAm7mcdE

    ReplyDelete
  43. Contoh2 bid'ah:

    http://www.youtube.com/watch?v=nqzWpq6oxko

    ReplyDelete
  44. Orang jahil yg diangkat sebagai tokoh ugama - http://www.youtube.com/watch?v=fh5BdpXqPsM

    nampaklah org yg diikut menyuruh bermaulud sama nda menjalankan syariah.

    ReplyDelete
  45. Diterima atau tidak bacaan itu mungkin lain cerita tpi yg pastinya kalaulah amalan itu dibuat oleh Nabi Muhammad S.A.W. dan sahabatnya, pasti tidak ada persilisihan kerana pasti ada yg akan meriwayatkannya sedangkan bnyk riwayat tentang Rasulullah menziarah kubur tpi satu pun yg tidak ada meriwayatkan (yg shahih) yg Rasulullah membaca al-Quran semasa yg menziarahi kubur.

    Apa yg tidak dicontohi oleh Rasulullah adalah bid'ah.

    ReplyDelete
  46. Kalau takut kemusykilan/keraguan, mengapalah barang ini disebarkan? Kalau ini masalah furu yg patut dirujuk kepada yg tau, mengapa lagi dibuat fatwa baru bila imam syafiee sudah membuat fatwanya dulu? Cemana boleh berubah dan cemana boleh ada hadith baru yg tidak pernah ada?

    Yg nyata, di dunia ni bnyk kepalsuan. Bnyk dajjal2 kecil seperti org2 bodoh yg dinaikkan sebagai ulama etc.

    Belum nyata kah bahawa segala yg baru tu wajib ditolak? Sedangkan Rasulullah dan sahabatnya tidak ada mengamalkan amalan baru itu.

    Lain kali kalau yg empunya blog ni ada masalah yg dragukan, diam saja lah. "keep it to ourselves saja". janganlah d print leaflet dan disebar2kan.

    Tuntutlah ilmu, bukan ikut saja membuta.


    >>>

    I sense an anger in your words, fyi, I am not the owner of this blog. And I believe what he did atu, niatnya baik utk sama2 sharing info yang ia baru discover, that kalau kitani melintas kubur, we have to bagi salam...etc.

    And nothing more.

    But there came an issue pasal membaca/menghadiahkan bacaan surah kepada si Mati yang dikatakan sunat, tapi ada yang bagi komen that there is this hadith..etc.

    That is how the issue started I guess.

    If you got mad to what I have said earlier, why so? I am just a person yang juga sedang menuntut ilmu, I did refer to those kitab yang kana mention, and yes true, I have read both views about this issue. And I am myself got confused at first, and I asked friends of mine about this, and alhamdulillah I have found myself an answer to that, tanya pada hati, yang mana satu betul, yang mana satu paling tani yakin? Sebab both pun ada hujah dan dalil masing2. And hujah dan dalil2 yang kana bagi atu masing2 ada strong points. And in the end, belum ada conclusion nya( hukum yang jelas padanya ).

    Sebab atu I said tadi,

    قال تعالى
    فاسألوا أهل الذكر إن كنتم لا تعلمون

    Tanyakanlah kepada Ahli Zikr ( Orang yang tahu ) Jika kamu tidak tahu.

    Enough at that, so kitani ikut sajalah apa kata orang yang lebih tahu, kerana kita tidak tahu.

    Lain hal nya, jika kita tahu dan yakin akan perkara tersebut, keep it to ourselves saja.. Kerana, takut menjadi musykilah/keraguan nanti. Especially to orang awam.


    Rasanya niat kitani baik, mungkin cuma ada kesalahfahaman, minta maaf andai ada salah dan silap, because I don't want it to happen jua.. Bukan intention awal nya cematu.

    Baarakallhu fiik.

    Wassalam

    ReplyDelete
  47. Rasul Allah (sal Allahu alaihi wa sallam) said: “Islam initiated as something strange, and it will revert to its (old position) of being strange. So, glad tidings to the stranger!” [Muslim]

    Today, we have become so distant from Islam that the way in which the Prophet (sal Allahu alaihi wasallam) did some things appears strange to us. Even people who welcome Islam in their lives, find Muslims behaving strangely, which on further investigation turns about to be the recommended behaviour in Islam. So we should not shy from being perceived as strange.

    Someone asked the Prophet (sal Allahu alahi wa sallam), “Who are the strangers?” He replied, “The ones who break away from their people (literally, 'tribes') for the sake of Islam.” The Prophet (sal Allahu alaihi wa sallam) gave glad tidings to those who will be cut off from their people because they choose to follow Islam. Everybody else’s lifestyle will have become so contrary to Allah's wishes, that the person who follows Islam will appear strange and will be rejected.

    To my brothers and sisters who keep themselves in the right path be patience and always stay with quran and sunnah. FOLLOW ONLY THE PROPHET'S WAY!!!

    And to those who is not following only the prophet way:
    Hai orang orang yang beriman, taatilah Allah, dan taatilah Rasul (Nya), dan Ulil Amri ( pemimpin) diantara kamu, kemudian jika kamu berlainan pendapat tentang sesuatu, maka kembalikanlah ia kepada Allah ( Al Qur’an ) dan Rasul ( Al Hadits), jika kamu benar benar beriman kepada Allah dan hari kemudian. Yang demikian itu adalah lebih utama ( bagimu ) dan lebih baik akibatnya ( An nisa’, 59 ).

    Jika tidak:
    Dan jika engkau menurut kebanyakan orang yang ada di muka bumi, nescaya mereka akan menyesatkanmu dari jalan Allah; tiadalah yang mereka turut melainkan sangkaan semata-mata, dan mereka tidak lain hanyalah berdusta. ( Al An’am, 116 ).
    Janganlah kamu jadikan seruan atau panggilan Rasulullah di antara kamu seperti seruan atau panggilan sesama kamu; sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang di antara kamu yang menarik diri ke luar (dari majlis Nabi) secara berselindung dan bersembunyi. Oleh itu, hendaklah mereka yang mengingkari perintahnya, beringat serta berjaga-jaga jangan mereka ditimpa bala bencana, atau ditimpa azab seksa yang tidak terperi sakitnya (An-Nur-63).

    ReplyDelete
  48. Sorry for sounding angry, Brother. I can at least sense that you're an honest person. I assumed you are the blog owner.

    It angers me to see that someone without knowledge starts to give fatwa and spread falsehood. It also angers me that people follow the mufti blindly as if the mufti is the prophet, especially when the mufti allows many things that should not be allowed. My anger cannot be justified so I only ask for forgiveness.

    Is not the mufti supposed to be of mazhab syafiee like the rest of us. Then why is the mufti not following the imam's guidance?

    ReplyDelete
  49. "Sesungguhnya sebagian tanda-tanda hari kiamat, ilmu dipelajari dari asaghir" (H/R Ibn Mubarak dan At-Tabrani) Asaghir = Ahli Bidaah

    ReplyDelete
  50. Mashallah. Tidak ada seorang pun ulama yg maksum. walaupun mufti sekalipun. Kalau bertentangan dengan Quran dan Hadith, janganlah diambil pendapatnya.

    ReplyDelete
  51. 1 of 2
    Alloh berfirman dalam surat al-A’raaf ayat 3 artinya) ”Ikutilah apa yang diturunkan kepadamu dari Rabbmu dan janganlah kamu mengikuti pemimpin-pemimpin selain-Nya. Amatlah sedikitlah kamu mengambil pelajaran (daripadanya)”

    1. Abu Hanifah
    Yang pertama adalah Imam Abu Hanifah Nu’man bin Tsabit. Telah diriwayatkan darinya
    pendapat-pendapat dan ungkapan-ungkapan beragam yang semuanya bermuara pada satu makna.
    Yaitu kewajiban mengambil hadits sebagai dalil dan meninggalakan pendapat-pendapat yang
    bertentangan dengannya.

    a. Bila suatu hadits itu benar maka itulah mazhabku
    b. Tidak dibolehkan bagi seseoragn untuk mengambil pendapat kami bila tidak mengetahui darimana kami mengambilnya. Dalam sebuah riwayat disebutkan ”Haram bagi orang yang tidak mengetahui dalilku berfatwa dengan pendapat saya”.

    Dalam riwayat lain ditambahkan ”Sesungguhnya kita adalah manusia yang mengemukakan pendapat hari ini dan berubah pendapat pada keesokan harinya”. Disebutkan juga dalam
    riwayat lain ”Apa-apaan engkau wahai Ya’kukb! (Abu Yusuf), jangan engkau tulis semua yang kau dengan dariku. Karena aku mengemukakan pendapat hari ini dan keesokan harinya
    mungkin aku meninggalkannya. Besok aku berpendapat sesuatu dan lusanya aku tinggalkan”

    c. Apabila aku mengemukakan suatu pendapat yang bertentangn dengan kitab Alloh dan khabar
    dari Rasulullah SAW, hendaknya kalian meninggalkan pendapatku.

    2. Malik bin Anas
    Ia berkata sebagai berikut.

    a. Sesungguhnya aku adalah manusia yang terkadang salah dan terkadang benar, maka lihatlah pendapatku. Apabila sesuai dengan Al-Qur’an dan sunnah maka ambillah. Setiap yang tidak
    sesuai dengan Al-Qur’an dan sunnah, tinggalkan.
    b. Setiap perkataan orang boleh dipakai atau ditinggalkan kecuali perkataan Nabi SAW.
    c. Ibu Wahab berkata : ”Aku mendengar Malik ditanya tentang menyela-nyela jari-jari kedua
    kaki dalam wudlu. Ia berkata ’Hal itu tidak wajib’. Lalu saya meninggalkannya sampai orang-orang yang mengelilinginya sedikit. Saya katakan kepadanya, ’Hal ini menurut kami sunnah’ Malik bertanya ’Apa haditsnya?’ Saya menjawab ’Dikatakan Laits bin Sa’ad, Ibnu Luhai’ah dan Amru bin Harits, dari Yazid bin Amru al-Ma’afiri, dari Abu Abdurrahmanal-Habli, dari al-Mustaurid bin Syadad al-Qurasyi, ia berkata ’Aku melihat Rasulullah SAW menggosokkan jari-jari manisnya pada cela-cela jari kedua kakinya’ Lalu Malik menyela ’Hadits ini hasan, aku tidak pernah mendengarnya kecuali sekarang ini.’ Kemudian di lain waktu ia ditanya dengan masalah yang sama dan ia menyuruh agar menyela-nyela jari-jari kedua kakinya.”

    ReplyDelete
  52. 2 of 2
    3. Imam Syafi’i
    Ucapan Imam Syafi’i dalam masalah ini lebih banyak dan lebih baik. Para pengikutnyapun lebih
    banyak mengamalkannya dan lebih menyenangkan. Diantara ucapannya adalah sebagai berikut.

    a. Tidak ada seorangpun yang bermazhab melainkan mazhab Rasulullah SAW. Apapun pendapat yang saya kemukakan atau yang saya sarikan sedangkan terdapat hadits yang bertentangan dengan pendapatku maka yang benar adalah sabda Rasulullah SAW. Itulah pendapatku.
    b. Umat Islam telah berijma bahwa orang yang telah mengetahui sebuah hadits dari Rasulullah SAW maka tidak boleh meninggalkannya untuk mengambil pendapat seseorang.
    c. Jika kalian mendapati dalam kitabku yang bertentangan dengan sunnah Rasulullah SAW maka ambillah sunnah Rasulullah SAW dan tinggalkanlah pendapatku. Dalam sebuah riwayat dikatakan ’Maka ikutilah dan janganlah kalian mengikuti pendapat siapapun’
    d. Bila sebuah hadits dinyatakan sahih, maka itulah mazhabku.
    e. Kalian lebih mengetahui hadits dan rawi-rawinya daripada aku. Bila suatu hadits dinyatakan sahih maka beritahukanlah kepadaku darimanapun asalnya, dari Kufah, Basrah atau Syam. Bila benar sahih aku akan menjadikannya mazhabku.
    f. Setiap masalah yang ada haditsnya dari Rasulullah SAW menurut ahli hadits yang bertentangan dengan pendapatku, niscaya aku cabut pendapatku baik selama aku masih hidup atau setelah matiku.
    g. Bila kalian melihatku mengemukakan suatu pendapat, dan ternyata ada hadits sahih yang bertentangan dengan pendapatku maka ketahuilah bahwa pendapatku tidak pernah ada.
    h. Semua yang aku ucapkan sedangkan ada hadits Rasulullah SAW yang sahih bertentangan dengan pendapatku maka hendaknya diutamakan hadits Rasulullah SAW, janganlah bertaklid kepadaku.
    i. Setiap hadits yang sahih dari Rasulullah SAW adalah pendapatku, sekalipun kalian tidak mendengarnya dariku.

    4. Ahmad bin Hambal
    Imam Hambali adalah seorang imam yang terbanyak mengumpulkan hadits dan yang paling teguh
    memegangnya. Bhakan ia tidak mau menyusun buku yang mencakup furu’ dan ra’yu. Karena itu
    ia berkata sebagai berikut.

    a. Janganlah bertaklid kepadaku, Malik, Syafi’i, Auza’i dan tidak pula Tsuri, ambillah dari apa yang meraka ambil. (Dalam sebuah riwayat dikatakan : Janganlah bertaklid dalam masalah agama kepada para Imam, ikutilah apa yang dapat dari Rasulullah SAW dan para sahabatnya. Sedangkan dari tabi’in boleh memilihnya (menolak atau menerima).
    b. Al-Auza’i berpendapat, Malik berpendapat, dan Abu Hanifah berpendapat. Menurutku semuanya adalah ra’yu, sedangkan yang dapat dijadikan hujjah dalam masalah-masalah agama adala atsar (hadits).
    c. Barangsiapa menolak hadits Rasulullah SAW maka ia berada di tepi kehancuran.

    ReplyDelete

Daily Hadith - Supplicating for Deceased

It was narrated that Abu Hurairah said: "When An-Najashi died, the Prophet (sal Allahu alaihi wa sallam) said, 'Pray for forgiveness for him.'" [Jami At-Tirmidhi - sahih hadith]

We learn here that on being informed about someone's death with the utterance of "we belong to Allah/ inna lillah", one should also supplicate for his/her forgiveness, so that Allah (subhana wa ta'ala) may forgive us as well.